هشدار؛ تاثیر قطعی آتش سوزی جنگل ها در مرگ و میر شهروندان/ عدد عجیب از مساحت سوخته شده زمین! 

سوختن جنگل ها، مرگ هزاران نفری انسانها را در پی داشته و مطالعات اخیر، هشداری اساسی به همه متولیان محیط زیست و حفاظت از جنگل ها می دهد.
کد خبر: ۱۲۶۷۲۳۶
|
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰ 22 October 2024
|
600 بازدید

هشدار؛ تاثیر قطعی آتش سوزی جنگل ها در مرگ شهروندان/ عدد عجیب از مساحت سوخته شده زمین! 

آتش سوزی جنگل در بخش های متعدد جهان، ضمن این که مساحت سوخته شده زمین را افزایش داده، بلکه مرگ هزاران شهروندان در مناطق مختلف دنیا را به همراه داشته است.
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آلودگی دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی ممکن است سالانه موجب مرگ بیش از ۱۲,۰۰۰ نفر شود.
گرمایش جهانی خطر مرگ ناشی از استنشاق دود به طور خاص در استرالیا، آمریکای جنوبی، اروپا و بخش‌هایی از آسیا را افزایش می‌دهد.
گاردین در گزارشی به قلم گراهام ردفرن خبرنگار بخش محیط زیست و آب و هوا، به بررسی اثر دود ناشی از آتش سوزی جنگل ها بر سلامتی و مرگ و میر انسانها پرداخته است.
 
طبق این گزادش و بر اساس تحقیقات جدید، گرمایش جهانی باعث می‌شود بخش‌های بیشتری از سیاره بر اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی بسوزند و احتمالاً سالانه بالغ بر ۱۲,۰۰۰ نفر  بر اثر استنشاق دود جان خود را از دست می‌دهند.
 
مساحت سوخته زمین!
همچنین در مطالعه ای دیگر  به این موضوع اشاره شده است که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹، گرمایش جهانی مساحت سوخته شده سیاره را تقریباً ۱۶٪ افزایش داده است، اما سایر اقدامات انسانی مانند پاک‌سازی جنگل‌ها و ساواناها برای جاده‌سازی یا کشاورزی، مساحت سوخته شده را ۱۹٪ کاهش داده است.
 
هر دو مطالعه که در مجله Nature Climate Change منتشر شده‌اند، تأثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو بر آتش‌سوزی‌های جنگلی را در مقایسه با سایر اقدامات انسانی مانند پاکسازی زمین مورد بررسی قرار داده‌اند.
این مطالعه به سرپرستی دکتر چائه یون پارک از مؤسسه ملی مطالعات محیط زیست ژاپن برآورد کرده است که در دهه ۲۰۱۰، تقریباً ۱۰۰,۰۰۰ نفر هر سال بر اثر استنشاق دود آتش‌سوزی‌هایی که حاوی ذرات ریز معروف به PM2.5 هستند، جان خود را از دست داده‌اند. این ذرات می‌توانند به ریه‌ها و جریان خون نفوذ کنند.
درک چگونگی نقش گرمایش جهانی در این مرگ‌ها دشوار بوده است، زیرا در حالی که دماهای بالاتر و رطوبت کم خطر آتش‌سوزی‌ها را افزایش می‌دهند، مداخلات مستقیم انسانی – مانند تکه‌تکه کردن و ازبین بردن جنگل‌ها و ساواناها – مساحت قابل سوختن را کاهش داده یا از گسترش آتش جلوگیری می‌کنند.
برای غلبه بر این مشکل، پژوهشگران سه مدل از پوشش گیاهی و آتش‌سوزی جهانی را تحت شرایط آب‌وهوایی کنونی بررسی کردند و آن‌ها را با مدلی مقایسه کردند که اثرات تغییرات اقلیمی امروزی از آن حذف شده بود.
 
تاثیر قطعی
هشدار؛ تاثیر قطعی آتش سوزی جنگل ها در مرگ و میر شهروندان/ عدد عجیب از مساحت سوخته شده زمین! 
اگرچه نتایج متفاوت بود، نویسندگان از هشت کشور از جمله بریتانیا، آمریکا، آلمان و چین دریافتند که در تمامی موارد، گرمایش جهانی باعث افزایش تعداد مرگ‌ومیر ناشی از استنشاق PM2.5 از آتش‌سوزی‌های جنگلی شده است.
در برخی مناطق، افزایش دما عامل اصلی افزایش خطر آتش‌سوزی بود، در حالی که در مناطق دیگر، رطوبت کم نقش مهم‌تری داشت.
پروفسور هیلارى بامبریک، مدیر مرکز ملی اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت در دانشگاه ملی استرالیا، گفت که میلیون‌ها نفر در استرالیا در طول آتش‌سوزی‌های تابستان سیاه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در معرض سطوح خطرناک و طولانی‌مدت آلودگی ناشی از دود قرار داشتند.
بامبریک همچنین  اظهار داشت که این امر منجر به مرگ‌ صدها نفر در آن زمان شد و احتمالاً عواقب سلامتی و بهداشتی بلندمدتی برای بسیاری خواهد داشت.
این مطالعه تنها یکی از بسیاری از راه‌هایی را که تغییرات اقلیمی برای سلامت ما تاثیرات منفی خواهد داشت، برجسته می‌کند. درک تأثیرات اینچنینی به ما کمک می‌کند تا برای آینده بهتر برنامه‌ریزی کنیم.
همچنین براساس گزارش ردفرن، مطالعه ای دیگر که توسط دانشمندان بریتانیا و بلژیک هدایت صورت گرفته که این مطالعه نشان داد که گرمایش جهانی خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی را به‌ویژه در استرالیا، سیبری و ساواناهای آفریقا افزایش می‌دهد.
سپ  لمپه، از دانشگاه بروکسل (VUB)، گفت در حالی که فعالیت‌های انسانی که چهره زمین را تغییر می‌دهند به کاهش مساحت سوخته شده سیاره کمک می‌کنند اما بااین حال اثر تغییرات اقلیمی در این خصوص همچنان رو به افزایش است.
همچنین پروفسور ویم تیری، یکی از افراد حاضر در این مطالعه در دانشگاه بروکسل (VUB)  نیز بر این موضوع تاکید دارد که میزان افزایش مساحت سوخته شده به‌دلیل تغییرات اقلیمی "هر سال در حال افزایش است."
 
خبرنگار و مترجم؛ محمدباقر محمدی
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات